GESPOT door de redactie
De première was in Eye Filmmuseum tijdens de IDFA vorige maand, maar de productie gaat vast nog eens ergens anders – corona en weder dienende – aan het publiek worden getoond. Of beter: door het publiek worden beleefd. Want Symbiosis is een ‘performative, multi-user, multi-sensory VR-installatie’, geïnspireerd door het boek Staying with the Trouble van wetenschaps-filosoof Donna Haraway.
In het kort: op de ruïnes van het Antropoceen heeft de mensheid plaatsgemaakt voor een biotoop vol gemengde levensvormen; kruisingen van mens, dier en machine, ofwel kunstmatig gecreëerde biochemische levensvormen, genetisch gemanipuleerde wezens, chemische robots en autonome kunstmatige intelligenties. Er is geen competitie maar symbiose: een gedeelde leefwereld met gedeelde middelen, lichamen en informatie. Met Symbiosis kruipen ‘spelers’ in de huid van deze wezens. De virtuele wereld die zij krijgen voorgeschoteld, wordt aangevuld met geur, soft robotics en voedsel. Hoe beïnvloedt kruisbestuiving met andere wezens ons als mens? En welke filosofische, juridische, emotionele of fysieke consequenties zou die vermenging hebben?
Voor wie alvast over het project wil lezen, is er een kleurrijk boekje. <
Symbiosis Polymorf
The Eriskay Connection | ISBN 9789492051776 | € 12,00 |
96 pagina’s | ideabooks.nl
IP | vakblad voor informatieprofessionals | 09 / 2021
Wat: VR-‘film’ Symbiosis
Gepresenteerd door: Eye Film-museum en IDFA DocLab in samen-werking met STRP tijdens IDFA 2021
Ontworpen en geproduceerd door: Polymorf in samenwerking met Studio Biarritz
Wat: VR-‘film’ Symbiosis
Gepresenteerd door: Eye Film-museum en IDFA DocLab in samen-werking met STRP tijdens IDFA 2021
Ontworpen en geproduceerd door: Polymorf in samenwerking met Studio Biarritz
Symbiosis Polymorf
The Eriskay Connection | ISBN 9789492051776 | € 12,00 |
96 pagina’s | ideabooks.nl
IP | vakblad voor informatieprofessionals | 09 / 2021
In het kort: op de ruïnes van het Antropoceen heeft de mensheid plaatsgemaakt voor een biotoop vol gemengde levensvormen; kruisingen van mens, dier en machine, ofwel kunstmatig gecreëerde biochemische levensvormen, genetisch gemanipuleerde wezens, chemische robots en autonome kunstmatige intelligenties. Er is geen competitie maar symbiose: een gedeelde leefwereld met gedeelde middelen, lichamen en informatie. Met Symbiosis kruipen ‘spelers’ in de huid van deze wezens. De virtuele wereld die zij krijgen voorgeschoteld, wordt aangevuld met geur, soft robotics en voedsel. Hoe beïnvloedt kruisbestuiving met andere wezens ons als mens? En welke filosofische, juridische, emotionele of fysieke consequenties zou die vermenging hebben?
Voor wie alvast over het project wil lezen, is er een kleurrijk boekje. <
De première was in Eye Filmmuseum tijdens de IDFA vorige maand, maar de productie gaat vast nog eens ergens anders – corona en weder dienende – aan het publiek worden getoond. Of beter: door het publiek worden beleefd. Want Symbiosis is een ‘performative, multi-user, multi-sensory VR-installatie’, geïnspireerd door het boek Staying with the Trouble van wetenschaps-filosoof Donna Haraway.
GESPOT door de redactie