DATA IN BEELD       door de redactie

TUIN DER
DIGITALE LUSTEN

IP | vakblad voor informatieprofessionals | 09/ 2021

Het hangt in het Prado in Madrid, het drieluik De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. Een werk uit de late middeleeuwen, maar met afbeeldingen die nog steeds tot de verbeelding spreken en die voer bieden voor hedendaagse interpretatie. Daarom bracht Colección SOLO op een meer contemporaine locatie in Madrid, Matadero, vijftien kunstenaars bijeen die via een scala aan media – AI, geluid, digitale animatie, installatie, schilder- en beeldhouwkunst – reflecteren op de tijdloze, universele thema’s die in De Tuin der Lusten aan bod komen.

Een opvallende deelnemer is het Nederlandse collectief Smack en zijn grootformaat digitale animatie Speculum. Smack werkt met computergegenereerde beelden en 3D animatie, en produceert films en digitale kunst geïnspireerd door de hedendaagse cultuur. Bekend werd het met de bekroonde videoclip voor het nummer Witch Doctor van De Staat. In zijn werk onderzoekt Smack massagedrag, surveillance, branding en persoonlijke identiteit in het informatietijdperk. Net als het originele schilderij De Tuin der Lusten, dat volgens sommige kunsthistorici destijds als uitgangspunt voor een gesprek werd gebruikt, nodigt Smacks Speculum uit tot een dialoog over wie we zijn en over de samenleving die we hebben opgebouwd.


‘Technological horrors’

Speculum begon ooit als Paradise, dat in opdracht van het Stedelijk Museum Breda (voorheen MOTI) werd gemaakt. Colección SOLO verwierf het in 2017 en ondersteunde Smack om Eden en Hel te ontwikkelen, waarmee het totale werk dat nu bekendstaat als Speculum (21 bij 4 meter) werd voltooid. The Guardian beschreef het als een ‘post-natural garden of technological horrors’.

Het geheel is tot 27 februari 2022 te zien tijdens de tentoonstelling The Garden of Earthly Delights in het Matadero Centro de Creación Contemporánea in Madrid. Wie dichterbij naar het werk wil kijken, kan naar Rotterdam. Daar maakt Speculum onderdeel uit van Remastered, een digitale belevingsruimte waarin ‘oude Hollandse Meesters bewerkt door nieuwe Hollandse Meesters’ te zien zijn.

TUIN DER
DIGITALE LUSTEN

DATA IN BEELD       door de redactie

Het hangt in het Prado in Madrid, het drieluik De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. Een werk uit de late middeleeuwen, maar met afbeeldingen die nog steeds tot de verbeelding spreken en die voer bieden voor hedendaagse interpretatie. Daarom bracht Colección SOLO op een meer contemporaine locatie in Madrid, Matadero, vijftien kunstenaars bijeen die via een scala aan media – AI, geluid, digitale animatie, installatie, schilder- en beeldhouwkunst – reflecteren op de tijdloze, universele thema’s die in De Tuin der Lusten aan bod komen.

Een opvallende deelnemer is het Nederlandse collectief Smack en zijn grootformaat digitale animatie Speculum. Smack werkt met computergegenereerde beelden en 3D animatie, en produceert films en digitale kunst geïnspireerd door de hedendaagse cultuur. Bekend werd het met de bekroonde videoclip voor het nummer Witch Doctor van De Staat. In zijn werk onderzoekt Smack massagedrag, surveillance, branding en persoonlijke identiteit in het informatietijdperk. Net als het originele schilderij De Tuin der Lusten, dat volgens sommige kunsthistorici destijds als uitgangspunt voor een gesprek werd gebruikt, nodigt Smacks Speculum uit tot een dialoog over wie we zijn en over de samenleving die we hebben opgebouwd.


‘Technological horrors’

Speculum begon ooit als Paradise, dat in opdracht van het Stedelijk Museum Breda (voorheen MOTI) werd gemaakt. Colección SOLO verwierf het in 2017 en ondersteunde Smack om Eden en Hel te ontwikkelen, waarmee het totale werk dat nu bekendstaat als Speculum (21 bij 4 meter) werd voltooid. The Guardian beschreef het als een ‘post-natural garden of technological horrors’.

Het geheel is tot 27 februari 2022 te zien tijdens de tentoonstelling The Garden of Earthly Delights in het Matadero Centro de Creación Contemporánea in Madrid. Wie dichterbij naar het werk wil kijken, kan naar Rotterdam. Daar maakt Speculum onderdeel uit van Remastered, een digitale belevingsruimte waarin ‘oude Hollandse Meesters bewerkt door nieuwe Hollandse Meesters’ te zien zijn.

IP | vakblad voor informatieprofessionals | 09/ 2021